Стратегія та цілі в галузі захисту клімату

Ми прагнемо стати вуглецево нейтральною компанією та підтримувати перехід до низьковуглецевої економіки, скорочуючи викиди парникових газів уздовж усього ланцюга створення вартості та за його межами.

Зміна клімату — один із найсерйозніших викликів нашого часу. Температура на планеті вже на 1,1 °C вища за доіндустріальний рівень. Людська діяльність, що супроводжується викидами парникових газів, завдала значної шкоди екосистемам. Це призвело до того, що 3,6 мільярда людей опинилися під загрозою серйозних кліматичних ризиків, зокрема повеней, екстремальних погодних явищ і нестачі води. Міжурядова група експертів зі зміни клімату (IPCC) застерігає, що перевищення порогу потепління у 1,5 °C матиме незворотні наслідки для людей, дикої природи й екосистем.

Перша у світі універсальна кліматична угода — Паризька угода — має на меті обмежити глобальне потепління значенням істотно нижче 2 °C із докладанням зусиль утримати його нижче 1,5 °C. Для досягнення цієї мети глобальні викиди мають бути зведені до нуля до 2050 року. Проте за останні декілька років зростання температури на планеті наблизилося до небезпечної межі у 1,5 °C. Саме тому надзвичайно важливо, щоб компанії серйозно поставилися до своєї відповідальності та сприяли переходу до вуглецевої нейтральності.

Для компанії «Хенкель» боротьба зі зміною клімату є ключовим елементом нашої кліматичної стратегії. Щоб підтвердити рішучу відданість Паризькій угоді та зміцнити нашу стратегічну позицію лідера у сфері сталого розвитку в галузі, ми встановили науково обґрунтовану ціль досягнення вуглецевої нейтральності до 2045 року. Ми переконані, що цей позитивний сигнал надихне бізнес-партнерів, постачальників, клієнтів і навіть конкурентів просувати нашу галузь у напрямку майбутнього з низьким рівнем викидів.

У 2024 році компанія «Хенкель» визначила дорожню карту до досягнення вуглецевої нейтральності, розширивши свої попередні цілі зі скорочення викидів. Цілі офіційно підтверджені ініціативою Science Based Targets (SBTi) — організацією, що підтримує компанії у встановленні цілей досягнення вуглецевої нейтральності відповідно до Паризької угоди. Наші науково обґрунтовані короткострокові цілі та цілі щодо вуглецевої нейтральності визначені згідно з рекомендаціями, критеріями та стандартом SBTi Corporate Net-Zero Standard. Цілі зі скорочення викидів охоплюють усі сім парникових газів (ПГ), передбачених Кіотським протоколом, а також відповідні категорії та сфери викидів, у яких вони виникають. Наші цілі є такими:

Наші короткострокові цілі:

  • «Хенкель» зобов’язується скоротити абсолютні викиди ПГ за Сферами 1 і 2 на 42 % до 2030 року (базовий рік — 2021)1.
  • «Хенкель» зобов’язується скоротити абсолютні викиди ПГ за Сферою 3 на 30 % до 2030 року (базовий рік — 2021).

Наша ціль досягнення вуглецевої нейтральності:

  • «Хенкель» зобов’язується скоротити абсолютні викиди ПГ за Сферами 1, 2 і 3 на 90 % до 2045 року (базовий рік — 2021)2.

Згідно з методологією SBTi ми визначаємо вуглецеву нейтральність як стан, за якого досягається щонайменше 90 % абсолютного скорочення викидів по всьому нашому ланцюгу створення вартості, тобто в межах Сфер 1, 2 і 3. Крім того, зобов’язання включає постійну нейтралізацію залишкових викидів. Така нейтралізація необхідна для компенсації викидів, які неможливо повністю усунути на шляху до досягнення вуглецевої нейтральності. Коли ми перейдемо до етапу нейтралізації, то діятимемо відповідно до рекомендацій SBTi щодо постійного вилучення та зберігання вуглецю.

[Інфобокс: Вуглецева нейтральність]

Вуглецева нейтральність — це стан, за якого всі викиди парникових газів, спричинені людською діяльністю, компенсуються шляхом видалення з атмосфери такої самої кількості викидів за певний період. Іншими словами, це стан рівноваги.

1,2 Межі встановлених цілей включають біогенні викиди, пов'язані із землею, та поглинання з біоенергетичної сировини.

Успішне просування до вуглецевої нейтральності потребуватиме комплексної трансформації нашої бізнес-моделі, а також взаємодії з бізнес-партнерами, клієнтами та суспільством загалом. Саме тому «Хенкель» визначила ключові напрями діяльності як уздовж, так і за межами нашого ланцюга створення вартості, в яких ми будемо співпрацювати з партнерами задля досягнення цілей зі скорочення викидів і підтримки переходу до економіки з низьким рівнем викидів.

Ми скорочуватимемо викиди у наших власних операційних процесах шляхом підвищення енергоефективності, впровадження відновлюваних джерел енергії, а також завдяки переходу на відновлювані джерела енергії та палива. Ми також працюватимемо над зменшенням викидів, пов’язаних із висхідним і низхідним ланцюгом створення вартості, зосереджуючи увагу на екодизайні, матеріалах із низьким рівнем викидів, залученні постачальників та вуглецево ефективній логістиці.

Щоб досягти нашої амбітної цілі щодо вуглецевої нейтральності, ми прагнемо досягти абсолютного скорочення викидів щонайменше на 90 відсотків шляхом зменшення щонайменше 95 % усіх викидів за Сферами 1 і 2 та 90 % усіх викидів за Сферою 3. Ми дотримуватимемося рекомендацій SBTi та застосовуватимемо методи постійного вилучення та зберігання вуглецю для нейтралізації залишкових викидів, обсяг яких не перевищуватиме 10 % від загального рівня наших викидів.

Скорочення викидів, які безпосередньо виникають у межах нашої діяльності, є ключовим напрямом заходів із пом’якшення наслідків зміни клімату, адже саме на ці процеси ми маємо безпосередній вплив. Відповідні заходи зі зменшення викидів стосуються енергоспоживання й охоплюють:

Енергоефективність

У межах нашої діяльності ми прагнемо підвищувати енергоефективність, інвестуючи в технології та процеси, що зменшують споживання енергії на виробництві, складах, в офісах, автопарках і центрах досліджень і розробок. Прикладами таких заходів є модернізація виробничих процесів, повторне використання енергії та оновлення технічного обладнання. Для зменшення викидів автопарку ми реалізуємо глобальну ініціативу мобільності, яка пропонує гнучкі та сталi рішення для перевезень.

Впровадження відновлюваних джерел енергії

У разі технічної можливості ми встановлюємо сонячні панелі та котли на біомасі на наших виробничих майданчиках для безпосереднього генерування чистої відновлюваної енергії. Це сприяє досягненню наших загальних цілей у сфері сталого розвитку, зменшуючи залежність від викопного палива та знижуючи наш операційний вуглецевий слід.

Перехід на відновлювану енергію та паливо

Щодо енергії, необхідної для наших операційних процесів, ми прагнемо повністю перейти на відновлювані джерела, дотримуючись найкращих практик, викладених у GHG Protocol. Для генерації тепла ми використовуємо відновлювані види палива, оскільки електрифікація всіх процесів наразі є технічно нездійсненною. Зокрема, ми плануємо закуповувати біометан або інші поновлювані види палива для досягнення цілей зі скорочення прямих викидів.

Викиди, що виникають у нашому висхідному та низхідному ланцюгу створення вартості, становлять переважну частину наших загальних викидів. Особливо значущими для реалізації трансформації до вуглецевої нейтральності є висхідні викиди, пов’язані із закупівлею сировини та пакувальних матеріалів. Низхідні процеси, такі як логістика, дистрибуція й утилізація продукції після її використання, також є суттєвими джерелами викидів, які ми прагнемо скоротити. Ми класифікуємо наші дії за такими ключовими напрямами скорочення викидів: екодизайн, матеріали з низьким рівнем викидів і вуглецево ефективна логістика.

Екодизайн

Наша трансформація до вуглецевої нейтральності потребує розробки портфеля продуктів із низьким рівнем викидів шляхом оптимізації властивостей і складу продукції. У цьому контексті особливий потенціал скорочення викидів мають два важелі: дизайн формату та дизайн упаковки.

Дизайн формату

Оптимізація форматів нашої продукції є ключовим елементом створення портфеля з низьким рівнем викидів. Перехід на більш концентровані формули й інноваційні формати дозволяє використовувати сировину, яка генерує менше викидів у процесі виробництва. Це сприяє зменшенню викидів у висхідному ланцюгу. Крім того, компактніші формати сприяють подальшому скороченню викидів за рахунок меншого використання пакувальних матеріалів і зниження викидів, пов’язаних із транспортуванням.

Дизайн упаковки

Інноваційні дизайни упаковки, що забезпечують циркулярність, є вкрай важливими для зменшення викидів у низхідному ланцюгу. Ми прагнемо, щоб 100 % нашої упаковки підлягали переробленню або повторному використанню. Це допоможе знизити викиди на етапі утилізації продукції. Розробка багаторазових і заправних рішень для споживачів дає змогу продовжити термін служби пакувальних матеріалів, що зменшує їхнє споживання та пов’язані з цим викиди.

Матеріали з низьким рівнем викидів

Матеріали, що закуповуються, мають значний вплив на наш вуглецевий слід. Тому перехід на більш сталу сировину з низьким рівнем викидів є важливою передумовою для досягнення вуглецевої нейтральності. У цьому контексті ключовими важелями скорочення викидів є залучення постачальників, використання відновлюваної та вторинної упаковки, а також сировина.

Залучення постачальників 

Співпраця із постачальниками є критично важливою для ефективної та комплексної трансформації профілю викидів сировини, яку закуповують.  Упродовж багатьох років наші бізнес-підрозділи підтримують тісні відносини зі стратегічними постачальниками та реалізують безпосередні ініціативи зі скорочення викидів. Сюди входить розробка сировинних матеріалів із низьким рівнем викидів та оптимізація процесів із точки зору енергоефективності, переходу на відновлювану енергію та впровадження інших заходів у ланцюгу постачання. У квітні 2024 року ми запустили глобальну програму співпраці із постачальниками Henkel Climate Connect, яка покликана масштабувати нашу діяльність у цій сфері.

Щоб ефективніше використовувати знання про наш висхідний ланцюг створення вартості, ми дедалі частіше враховуємо дані про викиди на етапі відбору постачальників. Це дає нам змогу ухвалювати стратегічні рішення, які оптимізують наш вуглецевий слід, зокрема з урахуванням географічних факторів.

Відновлювана та вторинна упаковка

Завдяки нашій стратегії сталого пакування ми сприяємо скороченню викидів, мінімізуючи обсяг упаковки та максимально збільшуючи частку матеріалів із низьким рівнем викидів — без шкоди для якості, ефективності чи безпеки продукції.

Наші експерти з упаковки постійно працюють над інноваційними та розумними рішеннями, які дозволяють зменшити обсяг використаних матеріалів. Щоб зменшити пов’язані з упаковкою викиди, критично важливо замінювати первинну сировину, отриману з викопних ресурсів, на перероблені або відновлювані альтернативи. 

Відновлювана та вторинна сировина

Сировина, яку використовують під час виробництва інгредієнтів для наших продуктів, відіграє ключову роль у стратегії скорочення викидів. У межах переходу до вуглецевої нейтральності ми зосереджені на заміні викопної сировини на відновлювані та перероблені аналоги з метою зниження загального вуглецевого сліду. Перехід на нову сировину ми реалізуємо поетапно.

По-перше, наші короткострокові цілі на 2030 рік передбачають скорочення залежності від викопного палива шляхом збільшення частки біосировини, такої як біомаса. Водночас ми активно нарощуємо використання перероблених матеріалів, зменшуючи залежність від первинних викопних ресурсів і зміцнюючи циркулярність у нашому ланцюгу постачання.

По-друге, наша ціль на 2045 рік щодо вуглецевої нейтральності стимулює впровадження інноваційних технологій. Зокрема, ми посилюємо використання технологій утилізації CO₂ для одержання сировини шляхом хімічного перетворення вуглекислого газу. Ми також розширюємо використання вторинної сировини для зменшення обсягів відходів і споживання ресурсів. У міру розвитку відновлюваної трансформації хімічної промисловості ми поступово переходимо на високоякісну біосировину із забезпеченням її простежуваності за допомогою методів сегрегації. Крім того, ми прагнемо мінімізувати негативний вплив на біорізноманіття та продовольчі ланцюги у межах нашої відповідальної стратегії закупівель.

Вуглецево ефективна логістика 

Наші логістичні викиди виникають як під час транспортування закуплених матеріалів (висхідна логістика), так і під час доставки готової продукції (низхідна логістика). Для їхнього скорочення ми застосовуємо два основні підходи: 

Оптимізація логістики

Оптимізація логістичних і дистрибуційних мереж є ключовим чинником зменшення споживання пального та відповідних викидів. Основні заходи включають використання цифрових інструментів, максимізацію завантаження транспортних засобів і мінімізацію відстаней транспортування. Крім того, ми розвиваємо локалізацію виробництва та закупівель, щоб додатково оптимізувати логістичну мережу.

Транспорт із низьким рівнем викидів

Щоб ефективно скорочувати викиди, пов’язані з транспортуванням, ми дотримуємося такого підходу: по-перше, оптимізуємо способи транспортування з огляду на їхній вуглецевий слід. Зокрема, ми прагнемо замінювати авіаперевезення морськими, а автомобільні перевезення — залізничними, де це можливо. По-друге, ми переходимо від традиційних двигунів до сталих альтернатив, зокрема оцінюємо та впроваджуємо електротранспорт, біопаливо та «зелений» водень для дистрибуції нашої продукції.

На викиди, що виникають під час використання нашої продукції, нам досить складно впливати з огляду на їхній опосередкований характер. Тому ці викиди не входять до межі нашої цілі з досягнення вуглецевої нейтральності, проте їхній масштаб залишається значним. Відповідно, скорочення таких викидів є важливою метою нашої кліматичної стратегії. Ми підходимо до цього питання з двох боків: по-перше, через інновації в продуктах задля оптимізації їхніх властивостей, а по-друге — через взаємодію з клієнтами та споживачами для заохочення енергоефективного, сталого використання й утилізації нашої продукції. 

Інновації у продуктах

Ми прагнемо, щоб наша продукція та технології сприяли скороченню викидів або залежно від застосування запобігали їхньому виникненню під час використання клієнтами та споживачами. Продукція під нашими брендами використовується у процесах, пов’язаних зі споживанням енергії — зокрема засоби для прання, гелі для душу, термоклеї тощо. Ми прагнемо сприяти підвищенню енергоефективності завдяки інноваціям, які зменшують енергоспоживання і, відповідно, пов’язаний із ним вуглецевий слід. 

Ми поставили перед собою мету — заощадити разом із клієнтами, споживачами та постачальниками 100 мільйонів метричних тонн CO₂ за період з 2016 до 2025 року включно. Цієї цілі досягнули на рік раніше. Для цього ми сформували спеціальний портфель продуктів зі зниженим вуглецевим слідом. Оцінювання внеску продукції до цього портфеля здійснюється за уніфікованою корпоративною методикою, яка визначає критерії відбору продуктів і розрахунку викидів CO₂. Далі подано приклади наших продуктів і технологій у шести групах, які сприяють енерго- та ресурсоефективності. Щодо продукції, реалізованої у 2016–2023 роках, ми надали клієнтам і споживачам змогу заощадити понад 100 мільйонів тонн CO₂ або залежно від сфери застосування уникнути потенційних викидів. У майбутньому ми плануємо оцінити додаткові сфери застосування та розширити портфель відповідних продуктів.

Енергоощадні фасади будинків

Наші композитні системи утеплення фасадів дозволяють зменшити споживання енергії завдяки зниженню тепловтрат. Крім того, наші покриття cool roof, які відбивають на 87 % більше сонячного світла, ніж традиційні покрівельні покриття, знижують споживання електроенергії, оскільки зменшується потреба в кондиціюванні. Продукти, продані у 2023 році, дозволили нашим клієнтам уникнути або скоротити близько 2,9 мільйона тонн викидів CO₂. 

Полегшення конструкцій транспортних засобів

Ми підтримуємо наших промислових клієнтів рішеннями для створення легших конструкцій автомобілів, зокрема для попередньої обробки металевих поверхонь задля поєднання сталі з алюмінієм, а також технологіями рідкої шумоізоляції та 3D-армування. Усі ці рішення сприяють зниженню ваги шасі та підвищенню ефективності витрати пального. Рішення, реалізовані у 2024 році, допомогли уникнути близько 5,9 мільйона тонн викидів CO₂. 

Ефективніша відновлювана енергія

Наші електропровідні клеї дають змогу виробникам фотомодулів підвищувати ефективність сонячних панелей. Завдяки їм у кожен модуль можна інтегрувати більше сонячних елементів і знизити втрати провідності. Це дозволяє генерувати більше відновлюваної енергії. Продукція, реалізована у 2024 році, допомогла уникнути близько 0,9 мільйона тонн викидів CO₂. 

Ремонт і реновація

Наші промислові захисні покриття дають змогу клієнтам захищати обладнання, таке як насоси, від зношування, подовжуючи термін експлуатації. Таке обладнання зазвичай працює безперервно, що призводить до абразивного зносу та корозії — і, відповідно, до простоїв. Завдяки нашим покриттям клієнти можуть підвищити операційну ефективність, зменшити споживання енергії або продовжити строк служби техніки. Завдяки продукції, реалізованій у 2024 році, наші клієнти змогли заощадити близько 0,6 мільйона тонн CO₂.

Розумна заміна матеріалів

Наші клеї допомагають сталим чином замінювати матеріали з високим рівнем викидів. Наприклад, Loctite Threadlocker може замінити сталеві шайби для фіксації ґвинтів, зменшуючи використання сталі — матеріалу з високим вуглецевим слідом. Інший приклад — Liofol Purbond HB, які використовують у виробництві деревних композитів як альтернативу CO₂-інтенсивному бетонному будівництву. У 2024 році така продукція допомогла уникнути близько 0,6 мільйона тонн викидів CO₂.

Менше споживання гарячої води

Ми допомагаємо споживачам зменшити енергоспоживання, пов’язане з підігріванням води, а отже, і пов’язані з цим викиди CO₂. Завдяки таким продуктам, як кольоропоглинальні серветки Colour Catcher і засіб для чищення посудомийних машин Somat із категорії засобів для прання та догляду за оселею, користувачі можуть зменшити кількість циклів прання або миття. Кондиціонери, що не змиваються, і сухі шампуні з портфеля продукції нашого бізнес-підрозділу «Споживчі бренди» також не потребують теплої води. Продукція, реалізована у 2024 році, дала змогу уникнути близько 0,1 мільйона тонн викидів CO₂.

Клієнти та споживачі:

Викиди, що виникають під час використання нашої продукції, зумовлені опосередкованим споживанням енергії, наприклад, через підігрівання води під час прання з використанням наших засобів для прання. З огляду на опосередкований характер цих викидів ми значною мірою залежимо від зміни поведінки споживачів для їхнього скорочення. Залучення клієнтів і стимулювання більш сталого споживання та використання продукції є центральним елементом наших зусиль зі скорочення викидів. У цьому контексті ми співпрацюємо з промисловими клієнтами для оптимізації процесу застосування нашої продукції та підвищення енергоефективності. Також ми розробляємо програми залучення споживачів, щоб підвищити їхню обізнаність щодо енергоощадного використання продукції для прання, догляду за оселею, волоссям і тілом — як-от наша кампанія It starts with us.

 

Ще одним прикладом є ініціатива Be smarter. Save water від бізнес-підрозділу «Споживчі бренди» компанії «Хенкель». Ця ініціатива, започаткована у 2016 році, має на меті підвищити обізнаність споживачів про відповідальне використання водних ресурсів. Зменшення використання гарячої води також сприяє зниженню викидів CO₂. Щороку можна було б зберегти понад 186 тисяч тонн CO₂, якби споживачі наших продуктів скоротили б час приймання душу в середньому на 15 %. Для цього розмістили інформацію на упаковках продукції та розробили відповідний вебсайт.

Нижча температура води під час прання також сприяє зменшенню енергоспоживання й викидів CO₂. Завдяки постійному проведенню досліджень і розробок, а також значним інвестиціям у нові формули, ми допомагаємо споживачам досягати чудових результатів прання з використанням дедалі концентрованіших доз і нижчих температур — навіть холодної води. Ми підвищуємо обізнаність про необхідність економії енергії, наносячи на упаковки пральних засобів логотип be sustainable – wash cold. Потенціал економії величезний: якби всі споживачі користувалися холодною водою під час прання з нашими універсальними пральними засобами, це дозволило б уникати близько 6,6 мільйона тонн CO₂ щороку. Ми також рекомендуємо використовувати повне завантаження пральної машини й екопрограми — і на упаковках, і онлайн. Аналогічно й для миття посуду: для Somat, призначеного для посудомийних машин, на упаковці зазначено, що продукт ефективний навіть в екопрограмах або коротких циклах. Pril, призначений для ручного миття, має холодноактивну формулу. Це ще один спосіб заощадити енергію.

Наші заходи з досягнення вуглецевої нейтральності виходять за межі лише скорочення викидів. Вони також включають відповідальність за викиди, які важко усунути, і сприяння соціально справедливому та чесному переходу до вуглецевої нейтральності в суспільстві. 

Відповідно до стандарту Corporate Net-Zero Standard ініціативи SBTi ми визначаємо цей підхід як «пом’якшення впливу поза ланцюгом створення вартості» (Beyond Value Chain Mitigation, BVCM) і дотримуємося відповідних рекомендацій SBTi. BVCM охоплює дії чи інвестиції, що виходять за межі ланцюга створення вартості компанії, включаючи заходи, спрямовані на уникнення або скорочення викидів ПГ, а також на видалення та зберігання парникових газів із атмосфери. 

Застосовуючи підхід BVCM, ми прагнемо прискорити глобальний прогрес щодо досягнення вуглецевої нейтральності шляхом підтримки та співпраці з іншими економічними та соціальними учасниками для скорочення або вилучення викидів, а також за допомогою адвокації сприятливих публічних політик, що стимулюють трансформацію секторів. Цей прогрес передбачає також фінансову та системну підтримку технологій, а також рішень із природоорієнтованого скорочення та вилучення вуглецю. Завдяки цьому ми зможемо сформувати збалансоване портфоліо вуглецевих кредитів, яке відповідатиме нашому комплексному підходу до клімату та природи.